سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سازه های چوبی

نظر

چوب روسی یکی از متداول ترین مواد برای ساخت و ساز، ساخت مبلمان و غیره است. چندین گونه کاج وجود دارد. همه آنها ویژگی های متمایز خود را دارند که بسته به جایی که درخت رشد کرده است، آنها را به دست می آورند. کاج اسکاچ در کشور ما رایج است. استفاده از این چوب برای ساخت و ساز یا دکوراسیون، تولید مبلمان و ... را حتما باید با ویژگی های آن در نظر گرفت.

قیمت چوب روسی

 

ویژگی ها و ترکیبات چوب روسی

گونه های درختان کاج که در مناطق شمالی رشد می کنند با همتایان خود که در جنوب رشد کرده اند متفاوت است. چوب چنین گونه هایی است که در کارهای ساختمانی استفاده می شود. خواص فیزیکی و مکانیکی این درختان مطابق با الزامات مصالح ساختمانی چوبی است. آنها قدرت، مقاومت در برابر آفات را افزایش داده اند. هزینه مصالح کاج کمتر از سایر انواع چوب است.

تنه کاج، مانند همه درختان سوزنی برگ، صاف تر و لاغرتر از درختان برگریز است، ایرادات کمتری روی آنها وجود دارد. چوب کاج برای پردازش و تکمیل عالی است. چگالی و سختی آن متوسط ??است. قدرت بالاست. او چسبنده است. تمام این ویژگی ها به دلیل ویژگی های ساختار چوب مخروطیان است.

در وسط تنه هسته قرار دارد. ضخامت آن 0.1 - 0.4 میلی متر است. روی برش، شکل دایره ای نه چندان منظم دارد. این لایه از سلول های پارانشیمی با دیواره های نازک تشکیل شده است. ترکیب چوب کاج همچنین شامل پرتوهای هسته، تراکئیدها، معابر رزینی است. الیاف یکنواخت هستند. عروقی که در امتداد تنه قرار دارند، انتقال رطوبت از سیستم ریشه به تاج را تضمین می کنند.

 

هسته تنه کاج اسکاتلندی تازه بریده شده از نظر غلظت رطوبت کمتر با چوب صنوبر متفاوت است. عملکرد آن عمدتاً مکانیکی است: پایداری بشکه را تضمین می کند. حلقه های سالانه به خوبی متمایز می شوند. لایه های بعدی تیره تر از لایه های قبلی هستند.

 

ویژگی های چوب کاج
مشخصهمعنی
تراکم 520 کیلوگرم بر متر مکعب
سختی برینل 2.5 کیلوگرم بر میلی متر 2
سختی جانک فوت 380 -1240 پوند
 
 
 

تفاوت با سایر مخروطیان

چگونه می توان چوب روسی را از سایر مخروطیان، به ویژه، از صنوبر تشخیص داد؟ کاج دارای گره های بسیار کمتری است. بافتی راه راه دارد. حلقه های سالانه به وضوح روی برش ها قابل مشاهده است. پرتوهای هسته نامرئی هستند. با چگالی و استحکام بالا مشخص می شود. با این حال، چوب کاملاً نرم و سبک است. این ماده با محتوای رزین بالا مشخص می شود، به همین دلیل در برابر پوسیدگی و اثرات قارچ ها، انگل ها و همچنین بارش و سایر پدیده های جوی مقاوم است.

چوب کاج دارای خواص با تکنولوژی بالا است و پردازش آن آسان است. به همین دلیل در تولید بیشتر از سایر مخروط ها استفاده می شود. مبلمان، آلات موسیقی، ظروف از آن ساخته می شود که در کارهای ساختمانی و تکمیلی استفاده می شود.

چوب مخروطی

 
 
 

بافت

یک تنه تازه اره شده دارای هسته صورتی است. رنگ توسط محل رشد درخت، گونه، سن و ویژگی های ساختاری آن تعیین می شود. چوب کاج دارای ساختار یکنواخت، کشش کم، استحکام بالا است. الیاف مستقیم هستند، این تقریباً برای همه گونه های کاج صدق می کند. با توجه به بافت، کارشناسان آن را به سنگ های درشت متوسط ??نسبت می دهند.

ویژگی های مکانیکی چوب روسی

کاج متعلق به گونه های چوبی با تراکم متوسط ??و متوسط ??سخت است. و او از قدرت بالایی برخوردار است. هنگامی که در امتداد الیاف فشرده می شود، استحکام کششی حدود 440 گرم بر سانتی متر مربع است . او خوب خم نمی شود. توانایی مقاومت در برابر تقسیم کم است. رطوبت و قابلیت تنفس بالاست. با این حال، نژادهای مختلف خواص مکانیکی متفاوتی دارند. کاج شمالی بهترین آن محسوب می شود. حلقه های سالانه او در حداقل فاصله از یکدیگر قرار دارند - نه بیشتر از 2 میلی متر، بنابراین کمتر شل و بادوام تر است. انقباض او کمتر است. کاج شمالی کمتر مستعد ترک خوردن است.

بافت تخته کاج

 
 
 
 

خواص فیزیکی چوب روسی

کاج درختی است بلند با تنه باریک مستقیم به ارتفاع 30-50 متر و قطر 70-100 سانتی متر. ارتفاع نمونه های منفرد به 70 متر می رسد. این درخت نسبتاً سریع رشد می کند، تا 1 متر در سال رشد می کند، اما یک درخت کاج 300-400 سال عمر می کند. رنگ چوب کاج از سفید-زرد تا نارنجی-قهوه ای متغیر است. بستگی به گونه، محل رشد و سن درخت دارد. هنگامی که برای مدت طولانی نگهداری می شود، چوب تیره می شود.

رنگ چوب صنوبر نسبت به چوب دل روشن تر است. روی چوب گذرگاه های رزینی وجود دارد. رطوبت یک درخت در حال رشد در هسته حدود 33 درصد و در چوب صنوبر 110-115 درصد است. قسمت بالایی درخت دارای رطوبت بیشتری از چوب صنوبر است. در هسته، میزان رطوبت قسمت های بالایی و پایینی یکسان است. تنه درخت کاج تازه بریده شده دارای رطوبت تقریباً 85? است.

ساختار چوبی

نفوذپذیری رطوبتی بالای چوب کاج باعث می شود که به سرعت و به راحتی آن را با ترکیبات محافظ - ضد عفونی کننده و ... آغشته کنید که این ویژگی های چوب کاج در هنگام استفاده در ساختمان مورد توجه قرار می گیرد. یک ویژگی مهم نیز تمایل کم به تاب خوردگی و ترک در طول فرآیند خشک کردن است.

ویژگی های پردازش

چوب روسی به دلیل داشتن رزین زیاد از اثرات قارچ ها، آفات و آسیب های پوسیدگی نمی ترسد. با توجه به این شاخص، انواع کاج به قطران (با محتوای رزین بالا) و چیپس خشک یا لب به لب (میزان رزین کم) تقسیم می شوند. رزین کاج برای کاربردهای نجاری توصیه نمی شود زیرا رزین با چسبیدن به ابزار، اره کردن و تراشیدن را دشوار می کند. هنگامی که گرم می شود، لاک ممکن است بلند شود. اگر هنوز نیاز به پردازش چوب کاج دارید، باید آن را درزین کنید. برای این کار از حلال ها، استون، بنزین، محلول های قلیایی، مواد الکلی استفاده می شود.

تراشه خشک برای محصولات در نظر گرفته شده برای افزایش بار نامناسب است. برای برش، صاف کردن و رنگ آمیزی مناسب است. برای پردازش تراشه های خشک از ابزارهای نجاری مکانیکی و دستی استفاده می شود - اتصال دهنده، رنده و غیره. چوب کاج به راحتی در امتداد الیاف قرار می گیرد، اما نه در عرض، بنابراین توصیه می شود برای این کار از اره استفاده شود. تراشه های خشک کاج به خوبی جلا داده شده و به هم چسبانده می شوند. مواد ثابت (پیچ، میخ) به طور رضایت بخشی نگه داشته می شوند.

 

کاج صمغی باعث افزایش تمایل ساختمان به اشتعال می شود. به همین دلیل، لازم است مواد را با ترکیبات محافظ درمان کنید. با توجه به افزایش نفوذپذیری رطوبت چوب کاج، مصرف بالای بودجه برای اتمام کار مورد نیاز است. هنگام رنگ آمیزی سطح چوب کاج، ممکن است لکه بینی ایجاد شود. برای جلوگیری از این اثر، تخته باید خشک شود. همچنین استفاده از مواد پوشش دهنده با کیفیت بالا ضروری است.

 

زمینه های کاربردی برای چوب روسی چیست؟

چوب روسی محبوب ترین چوب در میان تمام درختان مخروطی است. دامنه کاربرد آن در اقتصاد ملی گسترده است. با قابلیت اطمینان و هزینه کم در مقایسه با چوب های سخت - بلوط، خاکستر و غیره متمایز می شود. به طور فعال در ساخت و ساز برای ساخت ساختمان های مسکونی، حمام ها و ساختمان های بیرونی استفاده می شود. تنه کاج بلند و راست گره کمی دارد. بنابراین برای تولید کنده های گرد و تیرآهن با مقدار کمی ضایعات مناسب است.

مقاومت در برابر پوسیدگی و آسیب توسط انگل ها آن را به خوبی از صنوبر متمایز می کند. اما برای ساخت و دکوراسیون داخلی حمام ها ترجیحاً از صنوبر استفاده شود که میزان رزین آن کمتر است.

حمام کاج

استحکام چوب روسی امکان ساخت سازه‌های باربر ساختمان‌ها، تیرها، تیرها، سقف‌ها، قاب‌ها، شمع‌های چوبی، قاب پنجره‌ها و غیره را از آن می‌دهد. رسانایی حرارتی کم چوب کاج تضمین می‌کند که دمای مناسبی حفظ شود. داخل اتاق. در ساختمان های ساخته شده از کاج نیز سطح کافی عایق صدا ذکر شده است و برای این منظور نیازی به کار اضافی نیست. از تخته های کاج برای دکوراسیون داخلی، کفپوش و ... نیز استفاده می شود.

از چوب کاج در ساخت مبلمان استفاده می شود. از اینها عمدتاً قاب هایی ساخته می شود که با روکش سایر انواع چوب پوشانده شده است. چگالی کم این ماده به شما امکان می دهد مبلمان را با موزاییک و نقش های کنده کاری شده تزئین کنید. چنین مبلمان قابل اعتماد است و الزامات محیطی را برآورده می کند.

مبلمان کاج

چوب روسی در کشتی سازی، صنایع شیمیایی و کاغذسازی، راه آهن و غیره استفاده می شود. سوزن کاج مواد اولیه برای ساخت داروها و افزودنی های بیولوژیکی است.